موضع نامشخص مجمع تشخیص مصلحت درباره بازگشت سپنتا نیکنام ​به شورای شهر یزد

منتشرشده در

139511100254515059827544-1-1

سپنتا نیکنام عضو منتخب شورای شهر یزد که به دلیل زرتشتی بودن با حکم دیوان عدالت اداری به صورت موقت از کار معلق شد روز ۲۱ فروردین ماه در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین گفت حتی اگر حکم تعلیق موقت او لغو شود اما مشکل اقلیت‌ها برای حضور در انتخابات از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام حل نشود به شورای شهر باز نمی‌گردد.

سپنتا نیکنام همزمان با تمام شدن مهلت شش ماه قانونی برای بازگشت به شورای شهر در روز ۲۱ فروردین ماه گفت که هیچ خبری از بازگشتش نشنیده و نمی‌داند بالاخره تکلیفش چیست. با این حال او در ادامه حرف‌هایش گفت: «من اعلام کرده‌ام تا زمانی که فقط مشکل همه اقلیت‌ها حل نشود من به شورا نمی‌روم. بنده در صورتی به شورای یزد می‌روم که قانون اقلیت‌ها را مجمع تایید کند. اگر صرفا قرار است بدون تعیین تکلیف قانون و با لغو حکم دیوان عدالت اداری فقط مشکل شخصی من حل شود و مشکل کل اقلیت‌ها برای دوره‌های بعدی باقی بماند، بنده در جلسات شورا شرکت نمی‌کنم.»

هنوز هیچ خبری از تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نهادی که باید از نظر قانونی وضعیت حذف یا بازگشت سپنتا نیکنام را تعیین کند و وضعیت حضور اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر را مشخص کند منتشر نشده است در حالی که علی شمخانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام چند روز پیش قول بازگشت سپنتا نیکنام را تا تاریخ ۲۲ فروردین ماه داده بود.

غلامعلی سفید رییس شورای شهر یزد روز ۱۶ فروردین ماه پس از تشکیل نخستین نشست شورای شهر یزد در سال جدید گفت به آنها اعلام شده که علی شمخانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق لغو حکم دیوان عدالت اداری درباره سپنتا نیکنام و بازگشت او به شورا است. رییس شورای شهر یزد گفته بود آقای شمخانی وعده داده که حکم تعلیق عضویت نیکنام به زودی لغو خواهد شد.

رییس شورای شهر یزد گفته بود: «براساس وعده مجمع تشخیص مصلحت نظام تا ۲،۳ روز آینده حکم دیوان برای تعلیق عضویت نیکنام در شورای شهر یزد لغو می‌شود و نیکنام تا قبل از ۲۲ فروردین ماه به شورای شهر بازمی‌گردد.» اما شش روز از این خبر گذشته و سپنتا نیکنام روز ۲۱ فررودین ماه اعلام کرد هنوز هیچ خبری به او نرسیده است.

شش روز بعد از این صحبت‌ها غلامعلی سفید، رییس شورای شهر یزد روز ۲۱ فروردین ماه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اظهار اینکه تاکنون هیچ مرجعی پاسخ آنها را نداده و شورای شهر یزد نمی‌داند تکلیف عضو منتخبش چه خواهد بود. گفت «تا مشخص نشدن تکلیف سپنتا نیکنام به هیچ عنوان از عضو علی البدل دعوت نمی‌کند حتی اگر دیوان عدالت اداری حکم سپنتا نیکنام را لغو نکند.»

منظور از عضو علی‌البدل، علی اصغر باقری رقیب سپنتا نیکنام است که پس از برنده شدن آقای نیکنام با استفاده از ابلاغیه احمد جنتی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد که یک غیرمسلمان نمی‌تواند عضو شورای شهر شود.

غلامعلی سفید با یادآوری قول شمخانی گفت: «قرار بود آقای شمخانی که ریاست کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد از طریق دیوان عدالت اداری مشکل حضور سپنتا نیکنام را در شورای شهر یزد حل کند اما تا این لحظه که آخرین ساعت‌های پایان مهلت شش ماهه است هیچ مرجعی پاسخگوی ما نبوه است.»

طرح حضور اقلیت‌ها در انتخابات شورای شهر که با پیشنهاد اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس از سوی نمایندگان تهیه شد به شورای نگهبان فرستاده شد اما این شورا آن را تایید نکرد. پس از اختلاف‌نظر میان مجلس و شورای نگهبان این طرح به مجمع تشخیص مسلحت نظام در بهمن ماه ۹۶ ارجاع شد اما این نهاد پس از گذشت دو ماه هنوز پاسخی برای این طرح نداده است. در حال حاضر تنها مرجعی که پس از اختلاف میان نمایندگان مجلس و شورای نگهبان می‌تواند از نظر قانونی وضعیت سپنتا نیکنام و حضور اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراهای شهر و روستا ایران را تعیین کند، مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

پس از حکم تعلیق موقت سپنتا نیکنام از سوی دیوان عدالت اداری، او در تاریخ ۱۶ مهرماه درخواست مرخصی کرد و روز ۲۲ مهرماه با درخواست مرخصی او موافقت شد. ۲۲ فروردین ماه دقیقا شش ماه از گذشت مرخصی او می‌گذرد. از سوی دیگر بر اساس تبصره ماده هشت قانون شوراهای شهر و روستا ایران که در تاریخ ۲۷ آبان ۸۶ تصویب شده است «هر گاه عضوی به هر دلیلی تا دو ماه در جلسه شورا شرکت نکند تا تعیین تکلیف نهایی که نباید بیش از شش ماه به طول بیانجامد از عضو علی البدل به عنوان جانشین در جلسات دعوت به عمل می‌آید.» اما از آنجا که سپتا نیکنام اجازه و اختیار شرکت در جلسات را نداشته این تبصره منطقا قابل اجرا نیست.

سپنتا نیکنام پس از ماهها سکوت روز ۱۴ فروردین ماه در توییترش نوشت : «روز ۱۶ مهرماه سال گذشته درخواست مرخصی کردم. ۲۲ مهرماه اولین جلسه‌ای از شورای شهر یزد بوده که من در آن حضور نداشتم. چند روز پیشتر تا پایان زمان قانونی شش ماه عدم حضور باقی نمانده. واقعا عزمی برای حل مشکل هست؟ بودن یا نبودن: مساله جیست؟»

کوروش نیکنام نماینده سابق زرتشتیان در مجلس و عمو سپنتا نیکنام به کمپین در تاریخ ۱۷ فروردین ماه گفت او معتقد است می‌خواهند این پرونده «مشمول گذشت زمان و اندک اندک فراموش شود.» او گفته بود: «ما زرتشتیان برای آب و خاک ایران زحمت کشیدیم و انتظار چنین پاسخ‌ها و رفتارهای را نداریم.»

پس از این توییتر مقامات اظهارنظرهای مبنی بر امیدواری به بازگشت او داشتند. محمد صدر دبیر کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد در تاریخ ۱۵ فروردین ماه گفت «صحبت‌هایی» درباره پرونده آقای نیکنام در کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت‌هایی شده و «نتیجه نهایی در جلسه اصلی مجمع تصمیم‌گیری» گرفته می‌شود.

بیان دیدگاه