۸۰ درصد مردم ایران توان مراجعه به بیمارستان خصوصی را ندارند

منتشرشده در به‌روزرسانی شده در

بیش از ۸۰ درصد مردم ایران «توان مالی» مراجعه به بیمارستان‌های بخش خصوصی را ندارند و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز با اتکا به بیمه تکمیلی به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کنند. 

6D7C1575-919E-4A25-A02E-13CB7A2F05B1_w640_r1_s
بیمارستانی در تهران

به گزارش روز جمعه دوم بهمن‌ماه خبرگزاری صدا و سیما٬ این مطلب را ایرج حریرچی٬ قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌سازی، تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی که در تهران آغاز شده٬ بیان کرده است.

آقای حریرچی گفته بیمارستان‌های خصوصی در ایران تنها «پاسخگوی» چهار تا پنج درصد مردم هستند و امکانات دولت هم برای افزایش تخت‌های بیمارستانی «محدود» است.

آن‌طور که این مقام مسئول گفته دولت ‌حداکثر می‌تواند سالانه چهار هزار تخت بیمارستانی را تجهیز کند و این در حالی است که «بیشتر تخت‌های موجود نیز فرسوده است و کارکرد مناسب را ندارد.»

محمدرضا نوروزی٬ مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌های خصوصی هم در این نمایشگاه هزینه ساخت بیمارستان در ایران را «پر هزینه» اعلام کرده است.

آقای نوروزی گفته تهیه «هر تخت بیمارستانی حدود ۲۰۰ میلیون تومان و در بعضی شهرهای بزرگ چون هزینه زمین بالاست، تا یک میلیارد تومان» هزینه دارد.

براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت٬ ایران ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی کم دارد در پایان برنامه ششم توسعه باید ۱۱۵ هزار تخت جدید به بیمارستان‌ها اضافه شود.

ابراهیم رئیسیون٬ مشاور وزیر بهداشت در امور اقتصادی ۲۸ دی ماه هم اعلام کرده در ایران به ازای هر هزار نفر «۱. ۷» تخت» وجود دارد که این شاخص در دنیا از ۳ تا ۸ تخت بیمارستانی متغیر است.

رئیسیون افزوده بیش از ۵۰ درصد بیمارستان‌های ایران «فرسوده» است و به ازای هر تخت بیمارستانی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه محاسبه شده است.

۱۴ مهر امسال نیز محمد آقاجانی٬ معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده «توان دولت، ایجاد سالانه ۲ هزار تخت است که با این حساب، ۴۰ سال زمان برای رفع کمبود ۸۰ هزار تخت بیمارستانی نیاز است.»

بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، ایران با ۷۳. ۵ سال امید به زندگی در رتبه ۱۰۶ دنیا قرار دارد. یکی از عوامل موثر در شاخص امید به زندگی دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی است.

بیان دیدگاه